V tomto roku ohlásilo úpadok už šesť českých a jedna slovenská cestovná kancelária. Ich klienti kvôli krachu nemohli odcestovať na plánované dovolenky. Hoci už mali celý zájazd uhradený a vzali si voľno v zamestnaní, museli svoje prázdninové plány meniť. Podobnej situácii sa však dá jednoducho zabrániť a v auguste môžete odísť na dovolenku bez ťažkostí. Poradíme vám, na čo sa pri výbere cestovnej kancelárie zamerať a ako odvrátiť problémy v prípade jej úpadku.
Rada č. 1: Vyberajte iba overené cestovné kancelári
Na slovenskom trhu existujú desiatky cestovných kancelárií. Kým sa teda pre niektorú definitívne rozhodnete, dôkladne si overte jej činnosť, prečítajte si informácie na webových stránkach a zistite, aké skúsenosti s ňou majú vaši známi. Zamerajte sa aj na históriu cestovnej kancelárie. Vyberte si radšej takú, ktorá je na trhu už dlhšie a má teda väčšiu prax a skúsenosti s predajom zájazdov. „To, ako dlho už cestovná kancelária na trhu existuje, môže klient zistiť z jej výpisu z obchodného registra. Tu je totiž uvedený presný dátum jej zápisu. Zároveň si z výpisu môže overiť aj predmet jej podnikania, ktorý je zo zákona stanovený ako prevádzkovanie cestovnej kancelárie. Tento výpis, rovnako ako doklad o poistení proti úpadku kancelárie, si má každý klient právo vyžiadať,“ uviedol Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia.sk, ktorá je jedným z najväčších on-line predajcov zájazdov na slovenskom trhu.
Rada č. 2: Preverte si, či je cestovná kancelária poistená proti úpadku
Poistenie proti úpadku cestovnej kancelárie je od roku 2001 povinné zo zákona. Uistite sa teda, či cestovná kancelária, ktorá zájazd organizuje, má poistenie uzavreté. Informácie o ňom sú spravidla súčasťou cestovnej zmluvy. Ak to tak nie je, vyžiadajte si túto informáciu priamo od cestovnej kancelárie. Platnosť poistenia si môžete overiť napríklad na webových stránkach Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr alebo na stránkach príslušnej poisťovne, v ktorej má byť cestovná kancelária poistená. Odlišujte však pojem cestovná kancelária a cestovná agentúra. Agentúra zájazd iba sprostredkováva, preto nemá povinnosť byť poistená.
Rada č. 3: Voľte kanceláriu so širokou škálou ponúk
Cestovných kancelárií je v súčasnosti mnoho. Niektoré ponúkajú zájazdy iba v rámci Slovenskej republiky, iné sa špecializujú napríklad na pobyty v Egypte. Pri výbere cestovnej kancelárie však dajte prednosť radšej takej, ktorá poskytuje širokú škálu zájazdov do väčšieho množstva krajín. Cestovná kancelária, ktorá sa špecializuje len na malé množstvo destinácií, je totiž oveľa závislejšia od situácie na danom území. Ak sú tamojšie podmienky nepriaznivé z politických dôvodov alebo dôvodov súvisiacich s geografickou polohou destinácie, negatívne sa to odrazí na počte predaných zájazdov kancelárie. V takom prípade existuje oveľa vyššie riziko jej úpadku.
Rada č. 4: Uveďte presne body v zmluve
Pri vypisovaní zmluvy je potrebné uviesť niekoľko základných vecí. Medzi ne patrí napríklad presné označenie oboch zmluvných strán, teda klienta a cestovnej kancelárie, označenie miesta pobytu, dĺžky trvania zájazdu a úrovne a rozsahu poskytovaných služieb. Všetky tieto body sú veľmi dôležité, a preto ich vypĺňajte dôkladne a presne. „Do zmluvy je vhodné uviesť aj detaily, ktoré by vám v prípade krachu cestovnej kancelárie mohli pomôcť rýchlejšie vybaviť administratívne náležitosti. Dbajte na popis hotelovej izby, uvedenie vzdialenosti hotela od pláže, na výpočet atrakcií v rámci areálu či na služby animátorov. Zahrňte do zmluvy všetko, čo je pre vás dôležité a čo bolo súčasťou ponuky,“ vysvetlil Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia.sk.