9 najčastejšie kladených otázok pri nákupe augustovej dovolenky cez internet

Výber letnej dovolenky na internete sa stal najpopulárnejším spôsobom objednávania prázdninových cestovateľských radovánok. V priebehu vyplňovania online objednávok si však často nie sme istí niektorými postupmi či detailmi, na ktoré by sme chceli okamžite poznať konkrétne odpovede. Musíme tak ešte dlho hľadať na internete spresňujúce a aktuálne informácie, ktoré nás zbytočne okrádajú o čas. Prinášame preto odpovede na deväť najčastejšie kladených otázok, ktoré môžu turistu pri online objednávaní dovolenky napadnúť.

1. Ako zistím, že sú na zájazd ešte voľné miesta?

V prípade jednotlivých zájazdov sa informácie o tom, či sú voľné miesta, objavujú priamo pri konkrétnom termíne na webových stránkach. Ceny zájazdov a služieb sú dokonca aktualizované niekoľkokrát denne, tak ako ich dodávajú cestovné kancelárie, ktoré zájazd organizujú. Avšak aj napriek maximálnej snahe zo strany cestovných agentúr sa ojedinele môže stať, že uvedená ponuka nie je úplne presná. Najčastejšie sa mierne líši cena, prípadne je už uvedená ponuka čerstvo vypredaná. Záväzná je teda vždy až cena na platne uzatvorenej cestovnej zmluve. Preto je vhodné finálnu zmluvu vždy skontrolovať.

2. Je v cene zájazdu zahrnuté aj cestovné poistenie?

Cestovné poistenie nie je v cene zájazdu zahrnuté, ale je možné si ho objednať pri vyplňovaní objednávkového formulára zájazdu ako doplnkovú službu. „Pred odcestovaním na dovolenku je rozhodne nutnosťou sa poistiť. Cestovné zdravotné poistenie pri pobyte v cudzine chráni turistov pred rizikom spojeným s náhlym ochorením alebo úrazom,“ uvádza Ivan Šidla, marketingový manažér cestovnej agentúry Invia, ktorá je významným hráčom na slovenskom trhu v predaji online zájazdov. „Uzatvorením poistnej zmluvy sa tak turisti jednoducho vyhnú mnohým komplikáciám, keďže náklady spojené s liečením v cudzine môžu bez poistky spôsobiť značné starosti a finančné ťažkosti,“ dodáva Šidla. Cestovné poistenie nie je pre cestovateľov výraznou finančnou záťažou. V klasických dovolenkových destináciách, akými sú napríklad Grécko, Chorvátsko, Turecko či Taliansko, vyjde poistka na jeden deň od 1,10 eur.

3. Čo všetko je teda v cene zájazdu zahrnuté?

Položky zahrnuté v cene zájazdu sú vždy uvedené pri konkrétnej objednávke. Najčastejšie uvedená cena zahŕňa predovšetkým dopravu, transfery z letiska a na letisko, ubytovanie s vybranou formou stravovania a služby sprievodcu. V cene by tiež malo byť zahrnuté poistenie danej cestovnej kancelárie alebo agentúry proti úpadku. Položkou na ktorú netreba zabúdať sú servisné a prípadne palivové poplatky leteckej spoločnosti. Veľmi často cena zájazdu neobsahuje práve cestovné zdravotné poistenie pre cestujúcich, fakultatívne výlety alebo vstupné na niektoré konkrétne atrakcie. Napríklad v Grécku je klasickým príplatkom k cene zájazdu poplatok za klimatizáciu pohybujúci sa okolo 5 až 8 eur denne. Peniaze navyše by sme so sebou mali mať aj na plážový servis, internet, rekreačný poplatok alebo domáce zviera.

4. Ako môžem zájazd zaplatiť?

Vybraný zájazd môžeme zaplatiť bankovým prevodom z väčšiny bánk na Slovensku, zložením hotovosti vo všetkých bankách na Slovensku alebo prostredníctvom internetového bankovníctva. Zaplatiť je väčšinou možné aj priamo v niektorom z klientskych centier danej cestovnej kancelárie alebo agentúry. V prípade last minute zájazdov sa najčastejšie používa takzvaný online prevod, ktorý prevedie peniaze na požadovaný účet v priebehu niekoľkých minút. Pre ten je však nutné mať v banke aktivovanú službu online bankovníctva. Ak nemáme službu funkčnú, je najlepším riešením uskutočniť vklad na účet danej banky a potvrdenie o zaplatení zaslať emailom alebo faxom. Jedným z najrýchlejších spôsobov je tiež platba zájazdu osobne na pobočke.

5. Je možné vybaviť v cestovnej kancelárii aj víza?

Niektoré cestovné kancelárie a agentúry pomáhajú s vybavením víz, v niektorých sme povinní si všetky vízové formality zaistiť sami ešte pred odcestovaním. Podmienky pre udelenie a platnosť víz sa môžu meniť a konzulárne úrady nemajú povinnosť cestovné kancelárie o týchto zmenách informovať. Odporúča sa teda overovať si potrebné informácie na www.mzv.sk a na konkrétnom zastupiteľskom úrade. Všetky tieto kroky by sme mali absolvovať aspoň mesiac pred vycestovaním, doba vybavenia víz je totiž priemerne dvoj až trojtýždňová. Napríklad na vízum do ázijských krajín si počkáme priemerne 7 až 14 dní. Naopak, na Kubu získame vízum v intervale jedného až troch dní. Víza do Egypta je zasa možné vybaviť až po prílete do krajiny, a to na miestnom letisku. V praxi však tento postup môže byť skomplikovaný leteckými spoločnosťami, ktoré pri vstupe do lietadla vyžadujú  preukázanie sa príslušným vízom.

6. Môžem odletieť aj s domácim zvieraťom?

Zvieratá do maximálnej váhy 5 kg môžeme prepravovať na palube lietadla v prepravnom boxe, je však dobré sa s prepravnou spoločnosťou spojiť dostatočne vopred. Niektoré z nich si totiž ako podmienku kladú prepravovať jedným letom na svojej palube maximálne dve zvieratá. Ostatné zvieratá potom môžu cestovať v klimatizovanom batožinovom priestore v dolnej časti lietadla v zvláštnych kontajneroch. Každý z prepravcov má odlišné požiadavky na veľkosť prepravných boxov. Ak si nie ste istí vhodnou veľkosťou boxu, na mnohých letiskách je možné box zakúpiť ešte pred odletom. Zviera však musíme vždy ohlásiť už pri rezervácii a je potrebné zaplatiť zaň zvláštny príplatok. Nutnosťou je tiež identifikačný čip zvieraťa, zriadenie zvieracieho europasu a v ňom potvrdené platné očkovanie proti besnote. Toto všetko je možné zariadiť u veterinára. Obmedzený je tiež zväčša vek domácich maznáčikov, ktorí musia byť starší ako 3 mesiace.

7. Kedy dostanem bližšie informácie k zájazdu?

Detailné pokyny k ceste odosiela cestovná agentúra hneď ako ich má k dispozícii, čo je obvykle približne 7 dní pred začiatkom zájazdu. „Ak je termín začiatku zájazdu, napríklad v prípade last minute dovoleniek, v dobe do troch dní alebo kratší od objednania, pokyny sa zasielajú obvykle obratom po spracovaní objednávky,“ vysvetľuje Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia, ktorá ponúka širokú škálu last minute dovoleniek po celom svete. „Aj preto je dôležité na zmluvu vždy uviesť aktuálnu emailovú adresu, telefonický kontakt a korešpondenčnú adresu, na ktorej sa momentálne daný záujemca o dovolenku zdržuje,“ podotýka Šidla.

8. Kedy a kde je možné dozvedieť sa ponuku fakultatívnych výletov?

Ak má daná cestovná kancelária spracovanú vlastnú ponuku fakultatívnych zájazdov, je možné ju od cestovných kancelárií či agentúr na vyžiadanie získať vopred. V odlišných prípadoch je možné sa o týchto výletoch informovať až na mieste na informačnej schôdzke s delegátom alebo na výveske cestovnej kancelárie priamo v hoteli.

9. Môžem si zo zahraničia priviesť tabak alebo alkohol?

Ak cestujeme z jednej krajiny Európskej únie do inej, priviesť si so sebou môžeme alkohol a výrobky určené k osobnej spotrebe, nie k ďalšiemu predaju. Pri množstve menšom ako 800 cigariet, 1 kg tabaku, 10 litrov destilátu, 90 litrov vína alebo 110 litrov piva nie je potrebné dokazovať, že daný tovar je k našej osobnej spotrebe. Tabakové alebo alkoholické výrobky si  môžu slovenskí turisti z dovolenky mimo EÚ priviesť do hranice 200 ks cigariet alebo 250 g tabaku na fajčenie. V prípade alkoholu a alkoholických nápojov je povolený 1 liter alkoholického nápoja so skutočným obsahom liehu nad 22 % objemových alebo 2 litre alkoholických nápojov s obsahom alkoholu nanajvýš 22 % objemových, prípadne 4 litre tichého vína alebo16 litrov piva.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *