5 najčastejších problémov, ktoré skazia dovolenku

Júl a august sú podľa nepísaného pravidla mesiacmi, ktoré nám majú slúžiť na užívanie slnečných lúčov, letné radovánky a cestovanie. Väčšina z nás má tak práve na niektoré z júlových alebo augustových dní naplánovanú svoju dovolenku a aktuálne už rieši, čo pribaliť do kufra, prípadne akú výbavu dokúpiť. V nasledujúcich riadkoch sme vybrali päť najčastejších problémov, ktoré dovolenku komplikujú, a zároveň prinášame tipy, akým spôsobom ich riešiť, prípadne im v ideálnom prípade predísť.

Problém č. 1: Neplatné doklady tesne pred odjazdom

Našu dovolenku si mnohokrát objednávame už výberom z ponúk takzvaných first minute zájazdov, ktoré s včasným objednaním ponúkajú výhodnú zľavu. Pred dovolenkou tak máme dostatok času na nákup dôležitých vecí, ktoré by v našom kufre nemali chýbať, ale často zabúdame na kontrolu dokladov. Pribalíme ich síce do našej batožiny, ale už sa nepozrieme na ich platnosť. Takáto nepozornosť nám potom môže cestovanie značne skomplikovať, pretože pre nás znamená vylúčenie zo zájazdu.
Riešenie: Vytvorte si na obdobie príprav na dovolenku zoznam vecí a činností, na ktoré nesmiete zabudnúť. Patrí medzi ne práve aj kontrola dátumu platnosti dokladov. V európskych krajinách musí byť doklad platný minimálne do dátumu návratu z dovolenky. V mnohých krajinách mimo EÚ je však nutné preukázať platnosť na dlhšiu dobu po návrate a to až niekoľko mesiacov. Ak predsa len zistíte, že niektorému z identifikačných dokladov už skončila platnosť, máte ešte niekoľko možností. V rámci cestovanie po Európskej únii je občiansky preukaz možné vymeniť za cestovný pas a naopak. Alternatívou je tiež expresné vydanie pasu, a to v skrátenej lehote do desiatich, prípadne dvoch dní. Počítajte však s tým, že za zrýchlené vydanie pasu si priplatíte. Poplatok za zhotovenie pasu je pre dospelú osobu až 66 eur v prípade vydania do desiatich dní a 99 eur v prípade vydania do dvoch dní.
Problém č. 2: Krach cestovnej kancelárie a dlhá lehota na vrátenie peňazí

Jedným z častých problémov, ktorý môže pokaziť dovolenku, je krach cestovnej kancelárie, s ktorou sme plánovali vycestovať. Dôsledkom takého bankrotu sa totiž nielenže ruší naša dovolenka, ale začína tiež obdobie dlhého čakania na naše peniaze, ktoré sme do zájazdu investovali. Môže sa tak veľmi ľahko stať, že peniaze získame až po prázdninách a ak nemáme k dispozícii iné prostriedky, s dovolenkou sa môžeme rozlúčiť.
Riešenie: Vyberajte si zájazdy v takých cestovných kanceláriách, ktoré sú proti krachu riadne poistené. „Krach cestovnej kancelárie je však aj v prípade riadneho poistenia znamená pre klientov značné nepríjemnosti. Preto všetkým našim zákazníkom poskytujeme ku každému zájazdu bezplatnú službu Faktor 100. Pomocou tejto poistky klienti dostanú bezprostredne po krachu poukaz na nákup nového pobytu a na svoju dovolenku odcestujú v plánovanom termíne,“ uviedol Ivan Šidla, marketingový manažér cestovnej agentúry Invia, ktorý dodal, že vďaka poisteniu Faktor 100 turistom odpadá náročná agenda spojená s vymáhaním financií za zrušený pobyt.
Problém č. 3: Ochorenie a rušenie termínu dovolenky

Značné nepríjemnosti môžu byť spojené aj s okamžikmi, ktoré nás nútia našu dovolenku náhle zrušiť. Patria medzi ne najmä ochorenia, ale tiež strata zamestnania alebo tehotenstvo. V prípade zrušenia zájazdov je nutné zaplatiť cestovnej kancelárii odstupné. V prípade, že odstúpime z dôvodu ochorenia či inej náhlej udalosti. A teda do 15 dní pred odjazdom, odstupné bude pre nás vyčíslené na 100 % z celkovej ceny zájazdu. V lehote 30 až 16 dní je potom odstupné 80 %. Znamená to teda, že cestovnej kancelárii budeme musieť ponechať takmer všetky prostriedky, ktoré sme za zájazd zaplatili.
Riešenie: Keďže sa uvedené prípady nedajú nijak plánovať, mali by sme na ne myslieť už pri podpise cestovnej zmluvy. Možnosťou, ako predísť zrušeniu dovolenky, ale zároveň vyčerpaniu všetkých financií, je poistenie storna zájazdu, ktoré nám zaručí získanie peňazí späť bez zaplatenia storno poplatku. Býva súčasťou balíčku cestovného poistenia, kde sa podľa doby poistenia a ceny zájazdu vypočítava poistná čiastka. Tá sa pohybuje v priemere medzi dvomi až tromi percentami z celkovej ceny zájazdu, ale môže byť samozrejme aj vyššie alebo nižšie. Dôležité je však myslieť na to, že také poistenie musí byť zjednané zároveň s kúpou zájazdu, alebo maximálne nasledujúci pracovný deň po zaplatení prvej zálohy či celej čiastky za zájazd.
Problém č. 4: Strata batožiny v priebehu prepravy do destinácie

Nepríjemnosti môžu vzniknúť aj pri samotnom odjazde na dovolenku. Veľmi nepríjemným okamžikom môže byť napríklad zistenie, že naša batožina nedorazila spoločne s nami do cieľovej destinácie. K strate dochádza najčastejšie pri využití leteckej dopravy. Odrazu sa tak na dovolenke ocitneme bez vecí osobných potrieb, oblečenia a nedokážeme si predstaviť, ako takto našu dovolenku prežijeme.
Riešenie: Hoci nie je možné stratu batožiny nijak ovplyvniť, je dobré sa na ňu pripraviť. Do odbavovaného kufru tak nedávajte svoje doklady, peniaze a najdrahšiu elektroniku, akými sú fotoaparáty či mobilné telefóny. Dôležité je tiež na batožinu umiestniť náležité identifikačné ceduľky s menom, telefónnym číslom a adresou. Hodiť sa môže tiež pribalenie vášho cestovného itineráru do kufru, pre prípad, že by sa pripevnené menovky odtrhli. Ak sa predsa len stane, že na letisku márne čakáte na svoju batožinu, ktoré sa pri preprave niekde zatúlalo, je nutné ihneď vyplniť špeciálny formulár a podať tak sťažnosť leteckej spoločnosti. Tá vypláca cestujúcim náhradu škody, ktorá sa pohybuje v rôznych čiastkach a jej maximálny limit je 1 220 eur. Táto čiastka však predstavuje predpísané maximum, nemusí nám byť striktne vyplatená celá. Náhradné peniaze slúžia na zakúpenie vecí základných potrieb. Záujemcovia si tiež môžu pred odjazdom zjednať poistenie pre prípad straty batožiny.
Problém č. 5: Strata či krádež dokladov v zahraničí

Najväčšou nočnou morou všetkých cestovateľov je strata alebo dokonca krádež dokladov v cudzej krajine. Znamená totiž dlhú a náročnú agendu s vybavovaním všetkých náležitostí a zaisťovaním náhradných a potom kompletne nových dokladov. Plánované letné radovánky sa tak odsunú na druhú koľaj a v spomienkach na dovolenku ostane horká pachuť.
Riešenie: Dôležité doklady a väčšie sumy peňazí si ideálne nechajte v hotelovom sejfe a neberte si ich so sebou na pláž. Rovnako je dobré zaobstarať si fotokópie všetkých dokumentov a tie nechať na hotelovej izbe. Ako prevenciu nikdy nenechávajte všetky doklady v taške na jednom mieste aj s peniazmi, aby neboli lákadlom pre zlodejov. „V prípade, že sa v zahraničí stretnete s krádežou alebo stratou dokladov, obráťte sa miestnu políciu, tam s vami spíšu protokol o strate alebo krádeži príslušných dokladov. Druhým krokom by malo byť kontaktovanie zastupiteľského úradu Slovenskej republiky, kde vám vystavia náhradné doklady,“ vysvetľuje Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia. „Pre tieto prípady je dobré zistiť si ešte pred cestou kontakty na kľúčové úrady v danej destinácii. Zároveň odporúčame si poctivo zaznamenať telefónny kontakt na asistenčné služby k cestovnému poisteniu. Tam vám poradia, ako postupovať v prípade problémov. Navyše sú schopní zaistiť vám tlmočenie,“ doplnil Šidla.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *