Ako prekonať jarnú únavu a posilniť imunitu vitamínom C

Po dlhej zime majú ľudia zvyčajne nedostatok vitamínov a minerálnych látok. Týka sa to predovšetkým vitamínu C, ktorý má rozhodujúci vplyv na prekonanie jarnej únavy. S príchodom jari sa navyše začínajú šíriť vírusové ochorenia a naša obranyschopnosť je vystavená nadmernej záťaži. Preto je vhodné zvýšiť dávky vitamínu C, ktorý dokáže náš imunitný systém posilniť. Poradíme vám, čomu všetkému vitamín C prospieva a ako spoznáte, že vášmu telu chýba.

Základ prevencie
Dostatočné množstvo vitamínu C v tele je kľúčové pre správnu funkciu imunitného systému. Napomáha k zvýšenej odolnosti organizmu v boji proti všadeprítomným infekciám. „Vitamín C patrí medzi najdôležitejšie vitamíny na podporu imunity. Podávanie zvýšených dávok vitamínu počas jarných mesiacov znižuje riziko ochorenia, prípadne skracuje dĺžku liečby a zmierňuje symptómy ochorení,“ vysvetľuje Klára Minczinger, produktová manažérka spoločnosti Generica, ktorá sa špecializuje na výrobu výživových doplnkov. Vitamín C nájdete v zelenine, napríklad v brokolici či karfiole. Pokiaľ tieto potraviny neobľubujete, môžete si vybrať z rôznych výživových doplnkov. Obľúbenou formou sú nápoje zo šumivých tabliet či klasické tabletky.

Vitamín C proti vráskam
Vitamín C patrí medzi najdôležitejšie látky nielen kvôli správnej funkcii imunitného systému. Patrí aj medzi antioxidanty, ktoré chránia organizmus pred pôsobením voľných kyslíkových radikálov. Ich činnosť má za následok poškodenie pokožky tela. A práve pre pleť je vitamín C v jarných mesiacoch veľmi dôležitý. Stará sa totiž o cievny systém, umožňuje jeho lepšie prekrvenie a zvýšený prívod živín. Zároveň je potrebný na tvorbu kolagénu, ktorý pomáha udržať našu pokožku pevnú a pružnú. Vitamín C dokonca chráni pleť pred vznikom vrások.

Nedostatok vitamínu C
Nedostatok vitamínu C sa zvyčajne prejavuje silnou únavou, podráždenosťou a sklonom k infekciám. Tento stav sa často označuje pojmom jarná únava. Pri nedostatku vitamínu C môže zároveň dochádzať ku krvácaniu ďasien či dokonca ku krvným výronom, málokrvnosti a pociťovaniu bolesti pri krvácaní do svalov, kĺbov či podkožia. Úplný nedostatok vitamínu C sa prejavuje tzv. skorbutom, ktorý sa môže skončiť až smrťou. V našich zemepisných šírkach však k tomuto javu nedochádza. Pre dodržiavanie denného dávkovania môžete zvoliť výživové doplnky, ktoré dodajú vášmu telu potrebné látky.

Priaznivé účinky vitamínu C
Vitamín C je veľmi dôležitý pre správnu funkciu všetkých buniek ľudského organizmu. Podieľa sa na tvorbe medzibunkovej hmoty, je nevyhnutný pre stavbu šliach, kostí, kože, ciev či svalov. Ovplyvňuje tvorbu hormónov v hypofýze a nadobličkách a má tiež vplyv na obranyschopnosť. Túto schopnosť oceníte predovšetkým na jar, teda v čase vírusových epidémií. Vitamín C zároveň umožňuje odbúravanie cholesterolu v pečeni a predchádza tak kôrnateniu a upchávaniu ciev. Taktiež je dôležitý ako prevencia pri niektorých nádorových ochoreniach.

Optimálne dávkovanie
Fyziologicky optimálna denná dávka vitamínu C je 200 mg. Denná potreba sa však v SR odhaduje na 60 mg a odporučená dávka je 80 mg na deň. Vyskytujú sa však osoby, u ktorých je potrebné túto dennú dávku zvýšiť. Medzi tieto skupiny ľudí patria bezpochyby tehotné a dojčiace ženy, fajčiari či dievčatá a ženy, ktoré užívajú orálnu antikoncepciu. „V jarných mesiacoch sú chrípkou a nachladnutím ohrozené aj deti predškolského veku. Preto odporúčame rodičom, aby svojim deťom zvýšili denné dávky vitamínu C v podobe výživových doplnkov. Na trhu sú k dispozícii preparáty určené priamo pre deti, ktoré umožňujú dostatočne zvýšiť obranyschopnosť ich organizmu,“ uviedla Eva Stanislavská, marketingová manažérka spoločnosti Generica, ktorá ako jediná dodáva na trh kvapky s vitamínom C s obsahom xylitolu, ktorý chráni detské zúbky pred kazmi a poškodením skloviny.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *